Regnigt 1 maj-firande med ljus i tunneln

majmarsch-15Årets 1 maj-firande blev vädermässigt en blöt och kall historia. För första gången i mannaminne blev det dock en gemensam manifestation mellan Socialdemokrater och Vänsterpartister i Tomelilla, någon alla tycks vara mycket stolta och glada över. Det blev även en bra uppslutning, trots vädret, och värmen som utstrålades från de hugade demonstranterna övervann nästan det bittra vädret.

Som vanligt blev det många själfulla tal. Talare var från LO-sidan Ida Bornlykke, Johannes Litzing från SSU, Sara Anheden höll talet från S och från oss bar det Britta som, som vanligt, höll ett brandtal med många tänkvärda tankar om hur hon vill att framtiden ska se ut.

Här är talet som Britta höll 1 maj 2015:

Britta-1-maj-15Kamrater, mötesdeltagare

Kamrater, mötesdeltagare

I dag är det första maj

Visionens, drömmens och hoppets dag

För 125 år sen 1 maj-demonstrerade arbetarrörelsen för första gången. Visionen var då 8 timmars arbetsdag. Kampen gjorde den drömmen sann.

Vi har också visioner, drömmar och hopp

Om ett Tomelilla, ett Sverige, en värld, där jämlikhet, solidaritet, frihet och sann demokrati är självklara.

Och för detta ska vi kämpa, för att drömmen en dag   – om 30 år – kanske 40 -ska vara verklighet

Jämlikhet innebär att människor inte sorteras, behandlas och bedöms efter kön, hudfärg, ålder, arbetsförmåga, ursprungsland, utbildning eller makt och feta aktieportföljer. I ett jämlikt samhälle har alla rätt till ett värdigt liv med nog med pengar för att leva utan rädsla för kronofogden eller högen med räkningar.

Om 30 år – kanske 40 – är drömmen om jämlikhet verklighet:

Och den har skapats genom att vi har förverkligat arbetarrörelsens maning att ta från var och en efter förmåga och ge till var och en efter behov.

Den kommunala skatten har blivit progressiv, så att ju högre lön man har, desto större procent av den går till skatt. Den fördelar efter förmåga och behov.

Därför – och för att invånarantalet har stigit till 15.000 – har Tomelilla kommun blivit rik nog att sänka avgifter för vatten och värme, för hemtjänst, äldreboende och förskola. Och kulturskolan ingår i grundskolans ordinarie läroplan.

På Scanområdet står Österlenhems punkthus på 4, 6 och 8 våningar med solceller på taken, och där kan du bo för en hyra som inkomsten tillåter. Runt husen växer buskar med hallon, krusbär och vinbär – vid lekplatsen står en dunge av äppel- päron- plommon- och körsbärsträd. För alla att äta och sylta. Mellan husen finns mark för grönsaksodlingar för den som vill. Och de fyra marklägenheterna i varje hus har en liten jordlott för egen trädgård.

Behöver du bygga en bokhylla går du ner i källarens snickarbod och lånar en skruvdragare ur husets stora verktygslåda, där alla verktyg för hemvård finns.

Självklart kan du delta i centralortens föreningsliv, kultur och nöjen även om du bor på landet – små gröna biogasdrivna bussar kilar runt mellan byarna och stannas vid anrop.

Och självklart finns det arbete åt alla, eftersom arbetstiden sänkts till 6 timmar om dagen. Vi delar på jobben och du slipper att fösas runt av coacher som leker dagis, bli kontrollerad av misstänksamma myndighetspersoner eller utnyttjas av företag som får 5.000 kr i månaden för att ta emot dej som praktikant. Och det är 10 år sen det sista bemanningsföretaget slog igen butiken.

Tomelilla har blivit jämlikt

Solidaritet mellan människor innebär att vi ställer upp för varandra, så att var och en, oavsett nationalitet, religion eller sexuell läggning, ska kunna leva trygg och inte utsättas för hån och förföljelse eller hot och våld. Tusentals människor på flykt från krig och hat får inte drunkna i Medelhavet därför att Fästning Europa omger sej med en mur av förbud och gränsvakter. Unga pojkar ska inte skjutas ihjäl, därför att de har svart skinn. Flickor och kvinnor ska inte rövas bort och våldtas för att de vill gå i skola. Kvinnor ska inte riskera att dödas av sin egen partner. Och ingen ska tvingas tigga för sin och sina barns överlevnad.

Och om 30 år – kanske 40 – är drömmen om solidaritet verklighet:

Då finns det inte längre några tiggare utanför Coop och Systemet i Tomelilla – EUs länder har solidariskt ställt upp för romerna i Bulgarien och Rumänien så att de nu har arbete och människovärdiga bostäder i sina hemländer.

Inget storföretag kan längre stämma länder, vars lagar om t ex miljö eller arbetsrätt hotar att minska deras vinster, för handelsavtalet TTIP är skrotat.

Och FN har stoppat gruvdrift och skövling av urbefolkningarnas byar, odlingsmark och skogar. Och sedan de stora fiskeflottorna från de rika länderna dragit sej tillbaka har utfiskningen i haven upphört och de lokala fiskarna kan åter leva på sitt arbete.

Och döden på Medelhavet har hejdats, sedan spontana demonstrationer i hela världen av solidaritet med flyktingarna tvingat EU att tillåta andra vägar att komma till Europa, och de flyktingar som kommit hit deltar trygga i Tomelillas vardagsliv.

Och inga vita poliser skjuter längre ihjäl svarta ungdomar.

Människorna skyller inte längre sin egen jobbiga situation på invandrare och migranter utan visar sin vrede i demonstrationer mot dem som har makten, makten att suga ut och förtrycka.

Självklart har också solidariteten med den jord vi lever av, vuxit sej stark. De nya husen är byggda av återvunna och miljövänliga material och får sin energi från sol och biogas, liksom det nya badhuset. På skolluncherna, äldreboendena och i hemtjänsten serveras kött bara en gång i veckan, och miljö- och klimatkunskap är ett viktigt ämne i skolan.

Äntligen har vi förstått, att naturen klarar sej alldeles utmärkt utan oss – men att vi inte klarar oss utan den!

Solidariteten har segrat

Vi strävar att befria det härliga ordet frihet från dess falska kusin valfrihet.

För frihet är något helt annat än att välja elbolag eller skola eller vårdcentral eller teleoperatör eller att kunna gå före i sjukvårdskön därför att en har råd att betala privat sjukförsäkring, eller de höga hyrorna på privata trygghetsboenden.

Frihet är att slippa det tunga trycket av pengabrist, när högen av räkningar växer och plånboken är tunn och ungarna måste stanna hemma när klassen åker till fjällen. Och när pensionen sjunker efter år av slit.

Om 30 år – kanske 40 – är drömmen om frihet verklighet:

Du är fri att bygga din egen framtid i goda, gemensamt ägda och demokratiskt styrda skolor, där alla pengar går till lärarlöner, fortbildning, goda läromedel och lagom små elevgrupper, där varje unges begåvning tas till vara och utvecklas, och ingen stämplas som värdelös och sorteras bort. Och inte en slant av skattepengarna slängs ut på reklam i konkurrens med privatstyrda aktiebolag som stoppar överskotten från snålstyrningen i aktieägarnas fickor.

Sen gör du varje dag nytta i ditt fasta heltidsjobb för en lön som är tillräcklig för att du och dina barn ska kunna leva ett värdigt liv. Och efter dagens 6 timmars jobb har du ork och tid att arbeta politiskt, delta i föreningsliv, träffa dina vänner, läsa en bok eller tillsammans med barnen gräva i bostadsområdets gemensamma grönsaksland.

Och när du blir gammal tar du en promenad tillsammans med en vän från kommunens hemtjänst och avslutar med att utan stress diskutera dagens tidningsartiklar vid en kopp kaffe. Och du somnar i trygghet när natten kommer, för du vet att du har en pension som räcker till morrondagens jazzkonsert i Folkets Hus, en middag med goda vänner och ett par varma vinterstövlar. Och inte ett öre av dina skattepengar hamnar i nåt riskkapitalbolags gömställe i ett fjärran skatteparadis.

Du är fri

Och över detta styr sann demokrati.

Sann demokrati innebär nåt mera än att vart fjärde år välja representanter i riksdag, landsting och kommun.

Demokrati är rätten att tillsammans med andra forma sin tillvaro, i styrelserum, fackföreningar, bostadsområden, arbete, skola och äldreboende. Det är att tillerkännas samma värde som alla andra, antingen du är arbetslös, fattig, sjuk, funktionshindrad eller frisk och rik.

Demokrati är att känna att din röst blir hörd och respekterad. Att din åsikt gör skillnad.

Om 30 år – kanske 40 – är drömmen om sann demokrati verklighet:

Alla Tomelillas skolbarn övar föreningsteknik och demokrati. De studerar läroplan och lokala mål och beslutar i klassråden hur de ska förverkligas. Varje år studerar de kommundemokratins praktik på plats i fullmäktigesalen och går igenom och diskuterar partiernas program. De tränar på att skriva medborgarförslag och följer deras väg i politiken.

Du sitter tillsammans med alla som bor i bostadsområdet i husens samlingslokaler – också tjejerna och killarna och gubbarna som mekar med sina motorcyklar och bilar eller snickrar och målar i den gemensamma verkstaden – och går igenom kommunens budgetförslag för det kommande året och lämnar ett gemensamt ändringsförslag där din åsikt väger lika tungt som de andras.

Och en gång i veckan diskuterar varje hus sina angelägenheter med Österlenhem.

Och en sann demokrati växer fram

För 125 år sen ledde arbetarnas kamp till slut till seger – det blev 8 timmars arbetsdag och allmän och lika rösträtt

Och vi ska aldrig sluta att kämpa för sann demokrati, jämlikhet, solidaritet och frihet – kanske segrar också vi

Om 30 – kanske 40 år