SD är ett rasistiskt parti

På 90-talet hade SD:s partiemblem slående likheter med emblemet för det högerextrema, starkt nationalistiska och nazistiska brittiska partiet National Front.

Företrädare för SD, både på nationell och lokal nivå, slår ifrån sig när man kallar partiet rasistiskt. De hävdar med emfas att SD inte är ett rasistiskt parti, och hänvisar till partiprogram och annan officiell information. Naturligtvis har de rätt, ingenstans i den skriftliga officiella informationen står att SD är ett rasistiskt parti. Och allvarligt talat, det skulle ju vara politiskt självmord att skriva in det i partiprogrammet.

Om man i stället ser på hur deras politik ser ut i praktiken, lyssnar på vad de säger officiellt och inofficiellt, läser deras motioner och interpellationer, läser deras insändare och debattartiklar, följer nyhetsrapporteringen – alltså skaffar sig en heltäckande bild av deras egentliga agenda – finns ingen tvekan om att SD är ett rasistiskt parti. Tittar man dessutom på deras historia i närtid, vi snackar max 2-3 decennier, så blir bilden ännu klarare.

"Satans jävla aphelveten"! Så uttalar sig SD:s riksdagsledamot Markus Wiechel.
”Satans jävla aphelveten”! Så uttalar sig SD:s riksdagsledamot Markus Wiechel.

Sverigedemokraterna bildades 1988, och en stor del av ideologin härstammade då från rörelser som Bevara Sverige Svenskt och Sverigepartiet, alltså starkt nationalistiska och rasistiska rörelser. En av de första företrädarna för partiet, och dess partiledare mellan 1992 och 1995, var Anders Klarström som hade sina rötter i nynazistiska Nordiska rikspartiet. Enligt en artikel i tidningen Expo publicerad för ett par år sedan hade drygt 60 procent av ledamöterna i partistyrelsen fram till 1995 tidigare, pågående eller kommande kopplingar till nazistiska rörelser. På den tiden hade man som partilogotyp en brinnande flamma, alltså samma som brittiska National Front, ett högerextremt och starkt nationalistiskt parti med nazistiska förtecken.

SD-höjdarna kallar komikern Soran Ismail för "babbe" och "lilla fitta". Vittnen som försöker lugna ner situationen blir kallade "lilla horan" och "blatte-lover". Senare beväpnar de sig med järnrör – "vi ska inte slå nån, vi måste bara försvara oss".
SD-höjdarna kallar komikern Soran Ismail för ”babbe” och ”lilla fitta”. Vittnen som försöker lugna ner situationen blir kallade ”lilla horan” och ”blatte-lover”. Senare beväpnar de sig med järnrör – ”vi ska inte slå nån, vi måste bara försvara oss”.

När Mikael Jansson tillträdde som partiledare 1995 påbörjade man en uppsnyggning av sin profil, bland annat förbjöd man bomberjackor och rakade skallar. Med det var bara en kosmetisk förändring; vid valet 1998 hade fortfarande hälften av partiets kandidater tidigare, pågående eller kommande kopplingar till nazistiska rörelser.

Idag har Jimmie Åkesson ytterligare förbättrat partiets image, bland annat genom att byta ut den brinnande flamman mot en blåsippa, tona ner den främlingsfientliga profilen och införa en nolltolerans mot ”extremister, rasister, rättshaverister eller andra med ett personligt behov av politiska eller privata utsvävningar”.

Samtidigt drabbas partiet ideligen av skandaler av järnrörstyp och rasistiska uttalanden från ledande SD-politiker (”satans jävla aphelveten”, sagt av riksdagsledamoten Markus Wiechel på Facebook, ”Islam bör förbjudas”, sagt av distriktsordföranden i Gävleborg Roger Hedlund, ett fyrtiotal grovt rasistiska kommentarer på hatsajten Avpixlat från tidigare kommunpolitikern i Höör Ronny Esbjörnsson Esbjörnsson och nu senast grovt rasistiska uttalanden från Eva-Marie Olsson, ledande SD-politiker i Malmö etc, jag skulle kunna fortsätta ganska länge).

Eva-Marie Olsson, ledande SD-politiker i Malmö, har ett rikt ordförråd när det gäller att nedvärdera människor med annan hudfärg än vit.

Riksdagsledamoten och SD:s tidigare kriminalpolitiska talesman Kent Ekeroth är också djupt engagerad i Avpixlat genom att han hjälper till att finansiera den. Tidigare i år var det också Kent Ekeroth som genom sin ideella förening”för Sverigevänliga intresse” ansökte om registrering av varumärket ”Avpixlat – den oretuscherade bilden”. Kent har länge förnekat sin inblandning i sajten, nu är den uppenbar.

Inför valet 2010 fanns minst ett 50-tal sverigedemokrater med kopplingar till grupper som partiet då officiellt tog avstånd ifrån. Flera av partiets kommunfullmäktigekandidater 2010 var aktiva på det nazistiska nätforumet Nordisk.

"Förlåt, det var inte meningen!". Det är Jimmies reaktion när han blev inspelad sjungande nidvisor om Olof Palme och grovt rasistiska sånger med vit makttexter.
”Förlåt, det var inte meningen!”. Det är Jimmies reaktion när han blev inspelad sjungande nidvisor om Olof Palme och grovt rasistiska sånger med vit makttexter.

Tittar man närmare på SD ser man fortfarande ett nationalistiskt, populistiskt, främlingsfientligt parti med fascistiska och nazistiska förtecken, dock med en nyputsad och uppsnyggad fasad. Jag har stor förståelse för att man kan lockas av deras framtoning, men det är viktigt att ta reda på var de står i viktiga frågor och inte bara låta sig förblindas av deras populistiska blå dunster.

I Tomelilla har SD sex mandat i kommunfullmäktige. De sex sverigedemokrater som besitter dessa mandat hävdar förmodligen också att de inte är rasister, men då borde de söka sig till ett annat parti. SD är ett rasistiskt parti!

Figge Bergquist