V gav EU-info på Torget

140516-EU-aktion-w

I strålande försommarväder efter en ganska kall och regnig vår var det dags för Vänsterpartiet Tomelilla att ge sig ut för att träffa folk inför EU-valet. Fredagen den 16 maj samlades vi utanför Coop Extra för att sprida information om vilka frågor Vänsterpartiet tycket är viktiga att tänka på inför valet.

En av de viktigaste frågorna är det frihandelsavtal mellan EU och USA som exempelvis skulle innebära att USA-baserade företag kan stämma ett EU-land om lagar införs som försämrar företagets vinstmöjligheter. Om en förhoppningsvis ny svensk regering tar bort möjligheterna till vinst i välfärden kan Vardagas (f.d. Caremas) amerikanska ägare KKR stämma svenska staten inför en särskild EU-domstol om handelsavtalet sluts.
Vänsterpartiet är också det parti som kämpat mest i EU-parlamentet för feminism och kvinnors rättigheter. Vi behövs också för att försvara löntagarnas rättigheter och för att alla som arbetar i Sverige ska få goda villkor och kollektivavtal.
Flyer-EU-valet  EU-valet är ett viktigt val för alla, och det är också viktigt att vi röstar in lite vett i EU. Rösta V mot vinster i välfärden och ökad jämställdhet.