Strålande sol och framtidsutsikter på 1 maj!

Årets första majfirande skedde i strålande vårsol, och de fina talen som levererades innehöll strålande framtidsutsikter. Festen avhölls i Simrishamn, där vår egen Britta Berg var första talare. Därefter kom talen som ett glittrande pärlband mot en klarblå himmel.

Britta-tal-nära-web
Britta höll som vanligt ett engagerat tal med svidande kritik mot sittande regering.

Temat för året var naturligtvis de goda utsikterna till ett regimskifte i höst. I detta ligger också en förhoppning om slut för vinstuttagen i välfärden, något som majoriteten av svenska folket håller med oss om.
I sitt tal framhöll Britta Berg att det måste bli ett slut på den borgerliga politiken med ”valfrihet” och att detta självklart ska ersättas med äkta frihet. Hela talet andades optimism för framtiden, och var en svidande kritik mot den rådande ordningen med lättnader för de rikaste och åtstramningar och försämringar för dem som har det svårast. Britta höll som vanligt ett engagerat och själfullt tal som det var lätt att applådera.
Därefter var det Ung Vänsters Truls Perssons tur att tala. Även Truls tog upp girigheten och orättvisorna i den den borgerliga politiken och såg fram emot ett regimskifte med stor iver.   Det sista talet för dagen hölls av en riktig veteran i Vänsterpartiet, Jörn Svensson, som tog upp den orimliga ekonomiska politik som nu breder ut sig, inte bara i Sverige utan i hela världen. Jörn gav oss insikter som är skrämmande, men ingöt också hopp om en ljusare framtid bara vi kan vända den osunda trenden.

Jessica Lundgren bjöd på skönsång.

Mellan talen fick vi skönsång med vår egen Jessica Lundgren, som blandade favoriter som Elvis Presley, Bob Dylan och Mikael Wiehe. Jessica har en förmåga att ge en musikalisk inramning som är en ren jnutning.
Tack Britta, Jessica, Truls och Jörn för en fin och oförglömlig första maj 2014!

Britta-Truls-web
Britta i samspråk med Truls Persson.