Kommunpolitisk debatt

Ännu ett klavertramp av Miljöpartiet i Tomelilla

Insändare i Ystads Allehanda, publicerad 21 mars 2014

Miljöpartiet bjuder in Sverigedemokraterna till en manifestation mot rasism. Fattar ni ironin i det? Det gjorde inte Sverigedemokraterna, de tackade ja! Inte först, visserligen, ryggmärgsreflexen var att säga nej till inbjudan, men sen var det någon i SD som såg svagheten i Mp:s invit. Detta var ju en motorväg in i finrummet! Vi accepterar, och tar över föreställningen!

Det var precis då som Mp borde ha förstått sitt misstag och direkt talat om för SD att man bara skojade och att de naturligtvis inte kunde få vara med i en manifestation som är emot allt som de är för. Eller, som SD:s Jerker Ottosson i Tomelilla säger i Fria Tidningen: ”Jag förstår att folk är upprörda för vi står till viss del för det man ska demonstrera emot”.

I sociala medier fick Mp:s hjärnsläpp enormt genomslag. Ibland lite hetsigt, men mestadels lugnt och resonabelt, förklarade människor i hela Sverige hur fel man tänkt när man bjöd in SD. Till och med Miljöpartiet centralt informerade Lotta Hedström & co att detta var något man absolut inte ställde sig bakom, och att det stred mot partiets linje när det gäller frottering med rasistiska partier.

Lotta och hennes vapendragare i Tomelilla fortsatte försvara sitt ställningstagande med näbbar och klor, man skrev långa listor med desperata argument för sitt agerande och förlöjligade människor för att de hade åsikter om SD utan att ens bo i Tomelilla.

Till slut insåg dock även Mp Tomelilla att det kanske inte var så smart att bjuda in ett rasistiskt parti med rötterna i nazismen till en manifestation mot rasism och främlingsfientlighet. För att åtminstone rädda sin heder till en del krävde man i det läget av SD – och senare även av de andra inbjudna partierna – att få läsa talen i förväg. Detta vägrade naturligtvis SD, vilket knappast kan ha kommit som en överraskning för Mp, och så kunde man med hänvisning till det plocka bort dem ur talarlistan.

Vad trodde Mp att SD skulle använda sin talartid till? Att välkomna ensamkommande flyktingbarn? Att begära mer pengar till flyktingmottagandet? Att öka toleransen för HBTQ-personer? Att arbeta hårdare för jämställdhet mellan könen?

Miljöpartiet i Tomelilla fortsätter trampa i klaveret. Man tycker att Turkiet är en stat att ha vänskapliga kontakter med, och man tycker att SD är ett parti man kan bjuda in i värmen. Och det enda Lotta Hedström säger är ”men herregud, det är väl det som är politik!”.

Figge Bergquist
För Vänsterpartiet Tomelilla