V vill värna om demokratisk insyn

Protokollsanteckning till beslut i ärende 20 på kommunstyrelsens möte den 11 sept 2013: Affärsmodell för fibernätsutbyggnad i Tomelilla kommun

Om jag haft yrkanderätt på kommunstyrelsens möte skulle jag ha yrkat att kommunen valde modell 4 i stället för, som beslutet blev, modell 5 för fibernätsutbyggnad i kommunens tätorter.

Modell 5 (så kallad Komplett upphandling) innebär att ”kommunen helt uppdrar åt privata aktörer att investera i, förlägga och bedriva samtliga lager i värdekedjan”.  Det innebär att kommunen inte kommer att ha kontroll över fiberinfrastrukturen, och det innebär också att kommunen inte får del av intäkterna från verksamheten.

Modell 4 (så kallad Full separation) innebär att kommunen äger och har full kontroll över de delar man önskar i fiberinfrastrukturen i kommunen.  Resten sköts av privata företag.  Kommunen skulle enligt den här modellen också få del av ungefär 30% av intäkterna.

Naturligtvis skulle Vänsterpartiet helst se att all infrastruktur ägs och sköts av det gemensamma och därmed står under demokratisk insyn och kontroll.  Men vi vet att fibernätsutbyggnad är kostsam och böjer oss för att Tomelillas ekonomi kanske inte tillåter detta fullt ut. Som en kompromiss väljer vi därför att stödja modell 4, som i alla fall ger kommunen en viss kontroll.

Men att släppa hela fibernätsutbyggnaden i alla nivåer till privata företag, som modell 5 innebär och som beslutet i KS blev, protesterar vi starkt emot!

Britta Berg
(ersättare i kommunstyrelsen)