V reserverar sig mot privatisering av personlig assistans

Reservation mot beslut i ärende nr 9 på kommunstyrelsens möte dem 6 mars 2013

Jag reserverar mig mot beslutet att lägga ut personlig assistans på entreprenad av följande skäl:

Att Vänsterpartiet är motståndare till att kommunen tillåter privata bolag att hantera tomelillabornas skattepengar är ingen hemlighet.  Vi kommuninvånare överlämnar en del av våra inkomster till kommunens politiker för att de ska använda dem till att tillfredsställa våra behov av vård, omsorg, skola och övrig service under full demokratisk insyn och kontroll.  Detta är målet.  Och medlet att nå detta mål är skattepengarna.

Målet för ett privat företag är tvärtom att tjäna pengar.  Och medlet för att nå detta mål är att bedriva verksamhet.

Vi har vår kommunallag för att skydda demokratin.  Vi kan välja bort de beslutande om de inte arbetar för kommuninvånarnas bästa.  Vi har öppenhet och insyn i kommunal verksamhet genom offentliga protokoll och fullmäktigemöten, dit alla är välkomna.

Ett privat företag lyder inte under kommunallagen utan under aktiebolagslagen, där insynen är begränsad, ibland obefintlig.

Att Tomelilla kommuns politiker överlåter ännu en verksamhet åt ett privat företag och skickar med en påse skattepengar är sorgligt.

Men stöd av ovanstående reserverar jag mig mot beslutet att upphandla personlig assistans

Tomelilla den 6 mars 2013

Britta Berg, Vänsterpartiet