Angående underskott som ska stävjas

Insändare publicerad i Ystads Allehanda 2013-02-18

”Det är budgeten som har företräde framför målen, målen får anpassas”, säger kommunstyrelsens Magnus Björkman (M) i Ystads Allehanda den 9 februari angående bland annat Vård och Omsorgsnämndens svårigheter att hålla budgeten när det handlar om verksamheter som exempelvis LSS.

LSS är en lag alla måste följa, även politiker och tjänstemän i Tomelilla. Målet är att tillgodose människors behov av vård och omsorg. Inte till vilket pris som helst, naturligtvis, men att vara så cynisk som Magnus Björkman, som bara ser siffror som det primära framför människors väl och ve är skrämmande. Och vad är det som radikalt ska göras? Införa ättestupan?

Att lägga ut all omsorg på privat entreprenad är en konstgjord andning som, om det vill sig riktigt illa, kommer slå tillbaka på brukarna med lägre personaltäthet och därmed sämre vård. Det är kommunens ansvar och som också måste se till att lagen följs.

Investeringar är nog fint, men vår största tillgång är kommuninvånarna. De ska alltid komma i första hand. Det gäller även åren mellan valen. Behovet av omsorg ändras hela tiden och därför måste det finnas viss flexibilitet av ramarna.

Anledning till ständig budgetöverskridning är för snävt tilltagen budget.

Som en parentes kan sägas att med Vänsterpartiet förslag om en höjning av skatten med bara några ören hade detta problem varit löst!

Mona Nihlén (V)
Ersättare i Vård och Omsorgsnämnden i Tomelilla