Kommunpolitisk debatt

Bra initiativ – fel finansiering

Kultur och Fritid vill anordna en drogfri musikalisk folkfest på Torget i Tomelilla i samband med skolavslutningen inför sommarlovet 2013. Det är ett mycket lovvärt initiativ, och vi hoppas naturligtvis att det ska bli en lyckad fest. Vi menar också att syftet med festen – att erbjuda ett alternativ till Tomelillas skolungdomar att ha kul och festa utan att dricka eller ta droger – är helt rätt och hoppas att detta kan bli en årligen återkommande festival i Tomelilla. Om det sköts på rätt sätt tror vi att det finns stora möjligheter att det kan bli så, och med Sofftas Hacke som projektledare och drivkraft ökar den möjligheten stort.

Vad vi vänder oss starkt emot är att detta – helt eller delvis – ska finansieras genom sponsring från företagare och organisationer. Det här är självklart en satsning som ska bekostas med skattemedel. Att en kommunal satsning för att motverka alkoholbruk och drogmissbruk bland barn och ungdomar kopplas ihop med ett kommersiellt jippo där sponsorer kan marknadsföra sig i samband med satsningen ger helt fel signaler.

Tomelilla kommun borde ta bättre hand om sina goda resurser – som exempelvis Hacke och Soffta – och inte skicka ut dem på tiggarstråt för att finansiera något som kommunen sen kan dra växlar på och sola sig i glansen av.

Vänsterpartiet i Tomelilla kommer – trots vad som sagts ovan – att vara med och sponsra projektet, bara för att vi tycker det är en god sak som bör genomföras. Om det, som vi hoppas, blir en återkommande satsning i Tomelilla kommer vi att göra allt vi kan för att det ska bli skattefinansierat. Inom parentes sagt vore detta ett icke-problem om man tagit hänsyn till vårt budgetförslag och höjt kommunalskatten med 15 öre, vilket hade betytt en skattehöjning med 30 kronor per månad för den som har en månadslön på 20 000 kronor.

Figge Bergquist