Protokollsanteckning om avståndstagande

Till ärende nr 6 på kommunstyrelsens möte den 15 aug 2012: Handlingsplaner budget 2012
Vänsterpartiet tar avstånd från kommunstyrelsens beslut att bifalla förvaltningarnas förslag till handlingsplaner för att följa budget 2012 på följande punkter:

Vård och Omsorg

Nedskärning av närståendebidrag.  Vi anser att närstående utför ett viktigt arbete när de hjälper sina sjuka och gamla anhöriga.  Detta arbete måste ersättas av kommunen, eftersom vården av sjuka, funktionshindrade och gamla är kommunens ansvar och en av de verksamheter vi betalar skatt för att få utförda.  Dessutom tror vi inte att det blir billigare för kommunen att skära ner närståendebidragen – någon måste ju vårda och då blir det väl hemtjänsten i stället.

Inskränka förskrivningen av uterollatorer.  Detta kommer att drabba dem som inte har råd att betala allt själva och sänka deras livskvalité.  Det är ett orättvist förslag.

Skolan

Resursassistenter minskas med 5 tjänster.  Detta kommer att drabba de barn som behöver stöd och har svårt att få hjälp hemma.  Tvärtom borde resursassistenterna bli flera om kommunens mål ska kunna uppfyllas.

Inga vikarier dag 1 och 2 om lärare skulle bli sjuka.  Om det går lika bra med lärarlösa lektioner – vad ska vi då med välutbildade pedagoger till?  Det är tid som tas från elevernas lärande och kommer att visa sig i deras resultat.  Det är de barn som behöver stöd som är mest beroende av lärarnas ledning.

Restriktiv användning av vaktmästare.  Att låta pedagogiskt utbildade lärare utföra arbeten som en yrkeskunnig vaktmästare skulle göra snabbare och bättre kan inte vara nån besparing.

Generell besparing.   Generella besparingar ät ett otyg.  Vi politiker vet inte vad man kommer att spara in på och hur barnens skolsituation försämras.

Stöd och lärande

Placeringsstopp för vuxna.  En väldigt osäker besparing, eftersom nödvändiga placeringar kan dyka upp och kommunen då inte kan vägra.

Vakanshållning av barnutredare och ej anställning av vikarie för socialsekreterare.   Detta kommer att försämra kommunen service för de allra mest utsatta kommuninvånarna, inte minst barnen – eller har kommunen många fler anställda än behoven hos befolkningen kräver?

Jag kan inte låta bli att påpeka, att om kommunfullmäktige bifallit  Vänsterpartiets budgetförslag för år 2012 hade de flesta av dessa besparingar inte behövts – och det för 0,15 kronor i skattehöjning!

Britta Berg, ersättare i kommunstyrelsen