Feminism – en fråga om makt och jämställdhet

Kvinnor och män har inte samma makt över sina liv. Det syns i löneskillnaderna där mäns livsinkomster är flera miljoner kronor högre än kvinnors. Det syns i vem som utför mest obetalt hemarbete, vem som vårdar anhöriga och vem som stressar sig sjuk för att få allt att gå ihop. Det syns i de sexuella trakasserier som beskär flickors och kvinnor frihet och det syns i pensionskuvertet.
Det är dags för förändring nu! För att vi ska få ett jämställt samhälle krävs politisk vilja. Förändring är fullt nödvändig och ett feministiskt samhälle fullt möjligt.
Att kämpa för jämställdhet handlar om att vilja göra något åt orättvisorna. Vänsterpartiet kräver jämställdhet och människors makt över sitt eget liv oavsett kön.

”Kvinnors löner måste höjas. Det handlar faktiskt om ekonomisk självständighet under hela livet.”

Sara Svensson,
gruppledare Vänsterpartiet Region Skåne

Makten över din tid och ditt liv

Vänsterpartiet vill införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön i sjukvården och i hela samhället. Åtta timmars arbetsdag är en hundra år gammal mossig idé som inte håller längre. Arbetstidsförkortningen är en reform för att kunna förändra kvinnors situation på arbetsmarknaden och öka jämställdheten.
Många slits ut i förtid och arbetstempot är för högt. Sjukskrivningstalen i vården visar att arbetsbelastningen gör personalen sjuk. Sex timmars arbetsdag är framtiden, och ger mer tid till fritid, vänner och familj. Att korta arbetstiden med bibehållen lön är ett viktigt sätt att öka jämställdheten mellan kvinnor och män. Det innebär en löneökning för kvinnor och mer makt över sin egen tid.

”Vi behöver korta arbetstiden. Idag arbetar kvinnor sig sjuka
på grund av för hög arbetsbelastning och stress.”

Ana Süssner Rubin,
Vice ordförande Vänsterpartiet Skåne