Motion angående utfasning av giftiga ämnen i våra förskolor

Hur ser vardagen ut för kommunens yngsta invånare? Den skiljer sig troligtvis inte avsevärt från någon av de 129 avdelningar i över de 40 olika kommuner som Naturskyddsföreningens kemikalienätverk besökt. Kartläggningen inom föreningens projekt ”Operation giftfri förskola” visar att det är på våra förskolor vi hittar några av de värsta miljögifterna i olika material som läcker skadliga kemikalier. Det kan vara allt från gamla leksaker av mjukplast till äldre elektronik, men även olämpliga rengöringsmedel som används vid städning av lokalerna. Detta sker alltså i en miljö som kommunen ansvarar för och under en tid då kommunen står för omsorgen av våra barn.

Trots reglering accepteras flera hormonstörande ftalater (vanlig mjukgörare i plast) i låga halter i leksaker, barnvårdsprodukter avsedda för barn under 3 år. Samma ftalater finns även i andra produkter i miljöer där barn finns.

Hormonstörande ämnen har visats kunna skapa negativa effekter på människor och djur vid halter långt under gällande gränsvärden, och forskare har kopplat ämnena till effekter såsom fetma, diabetes typ II, hjärt- och kärlsjukdomar, Alzheimer, Parkinson, hormonrelaterad cancer, svårigheter att få barn, tidigarelagd pubertet, missbildningar på könsorgan, inlärningssvårigheter, bokstavssjukdomar, autism, infektioner, astma och autoimmuna sjukdomar.

Våra yngsta barn är de som är känsligast, inte bara för att de befinner sig i ett växande stadium där de ständigt utvecklas, utan även för att de får i sig mest kemikalier i förhållande till sin egen kroppsvikt; bland annat tuggandes och slickandes på sin väg att upptäcka världen. Låt dem upptäcka världen men låt dem göra det i en helt giftfri miljö.

Kommunens förskolor kan med detta förslag också bli en inspirationskälla för föräldrar som ofta säger att de behöver mer handfasta råd. Det som genomförs på förskolor kan sedan vara en modell för andra förvaltningar.

Låt oss börja med att höja medvetenheten bland föräldrar, pedagoger och inte minst oss politiker. Vi måste påbörja arbetet med att få bort giftiga produkter och material från verksamheten. Det finns mycket vi kan göra direkt för att förbättra situationen. Vi har idag i kommunen minst ett utmärkt exempel med Utsiktens förskola i Brösarp som på eget initiativ tagit tag i situationen och genom engagerade pedagoger lyckats en bra bit på vägen.

Vänsterpartiet vill att samtliga kommunala förskolor ska bli giftfria, men att vi även uppmanar de fristående att följa samma direktiv.

Vi vill också påminna om vad lagen säger:

Miljöbalken kapitel 2, hänsynsreglerna § 4:
”Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall undvika att använda eller sälja sådana kemiska produkter eller biotekniska organismer som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med sådana produkter eller organismer som kan befaras medföra risker för människors hälsa eller miljön, om de kan ersättas med sådana produkter eller organismer som kan antas vara mindre farliga. Motsvarande krav gäller i fråga om varor som innehåller eller har behandlats med en kemisk produkt eller bioteknisk organism.

Med stöd i ovanstående föreslår Vänsterpartiet

att

Tomelilla kommun antar ett handlingsprogram för en ”Giftfri förskola” som omfattar en kartläggning och plan för utbyte av inredning och leksaker till de med mindre hälso- och miljöfarliga ämnen.

att

Tomelilla kommun ställer krav på att förskolor inom kommunen rensar ut befintliga varor med potentiellt farliga kemikalier från förskolorna (se Naturskyddsföreningens rapport ”Giftfria barn leka bäst”).

Tomelilla 2018-02-11

Figge Bergquist